Otevírací doba 7:30 - 16:00 hod
Objednávky přijaté do 10:00 expedujeme v tentýž den.
Otevírací doba 7:30 - 16:00 hod
Objednávky přijaté do 10:00 expedujeme v tentýž den.
Zaskočí to každého. Přijdete k autu, otočíte klíčkem a motor místo startu jen slabě cvakne, nebo se nestane vůbec nic. V tu chvíli většina řidičů začne přemýšlet, proč nejde nastartovat auto a jak celou situaci vyřešit co nejrychleji. Nejčastějším důvodem je obyčejně vybitá autobaterie, a právě v takové chvíli přichází na řadu startovací kabely. Pojďme se společně podívat na návod, jak správně auto startovat přes kabely, co dodržet a jak se problémům do budoucna vyhnout?

Než začnete řešit, jak nastartovat auto přes kabely, je dobré pochopit, co se vlastně děje. Zvlášť při startování auta v zimě, kdy nízké teploty snižují výkon akumulátoru, se často stává, že auto po otočení klíčku nejde nastartovat a jen cvaká nebo se rozsvítí kontrolky, ale motor se ani nepokusí roztočit. To jsou typické příznaky stavu, kdy je autobaterie oslabená nebo úplně vybitá. Občas se stane i to, že auto točí, ale nestartuje, což může znamenat větší problém, ale velmi často je příčina stále v autobaterii.
Jestliže máte k dispozici druhé vozidlo a kvalitní startovací kabely, můžete baterii oživit během pár minut. Jedná se o nejlepší variantu, jak nastartovat auto s vybitou baterií. Řidiči se však často obávají, že něco zapojí špatně, ale postup zapojení startovacích kabelů je ve skutečnosti jednoduchý.
Nejprve vezměte obvykle červený kabel a připojte jeho jednu svorku na kladný (+) pól vybité autobaterie. Poté druhou svorku červeného kabelu připojte ke kladnému (+) pólu baterie v autě, které bude pomoc poskytovat.
2. Připojení záporného (–) kabelu (DŮLEŽITÝ POSTUP!)
Druhý uzemňovací černý kabel připojte nejprve k zápornému (–) pólu baterie nabitého auta. Druhý konec černého kabelu připojte na kostru vybitého vozidla – například černý kabel připojte na některou z kovových částí motoru, nejčastěji se jedná o označený kolík vystupující z motoru.
POZOR: Nikdy nepřipojujte černý kabel k zápornému pólu (–) vybité baterie! Při dobíjení baterie se uvolňuje vodík a při přeskočení jiskry by mohlo v nejhorším případě dojít až k výbuchu.
3. Startování pomocí kabelů
Nastartujte auto s nabitou baterií a nechte jej několik minut běžet na volnoběh, aby se vybitá baterie částečně dobila. Občas to může trvat 15-20 minut, než se vybitá baterie dostatečně dobije. Poté zkuste nastartovat auto s vybitou baterií.
DŮLEŽITÉ: Nikdy se nesnažte auto s připojenými startovacími kabely startovat déle než 10 vteřin. Mohli byste kvůli vysokému proudu poškodit svorky, kabely i baterie. Mezi jednotlivými pokusy o nastartování vozidla nechte rozestup cca 30 vteřin.
4. Auto se úspěšně nastartovalo - odpojení startovacích kabelů
Startovací kabely je potřeba odpojit v opačným způsobem než jste je zapojili, a to:
Jestliže se podařilo auto nastartovat pomocí startovacích kabelů, nechte váš vůz ještě chvíli nastartovaný, aby se autobaterie více dobila. Můžete auto i lehce protůrovat, ale zcela nejlepší je vyjet s autem na delší trasu.
Když nejde nastartovat auto ani po správném zapojení startovacích kabelů a několika pokusech o nastartování, nemusí být problém pouze v autobaterii. Často se jedná o vadné relé, poškozené kabely, špatné svíčky nebo potíže s palivovým systémem. Jestliže máte s sebou tažné lano, je možné auto odtáhnout do nejbližšího servisu, kde závadu rychle najdou.
V případě, že se problém objeví u krajnice nebo na rušné silnici, nesmíte zapomínat na bezpečnost! Výstražný trojúhelník, reflexní vesta a další prvky povinné výbavy auta jsou v takových situacích nezbytné. Nejenže chrání vás, ale zároveň upozorní ostatní řidiče na odstavené vozidlo.
Vybitá autobaterie se objevuje nejčastěji v zimním období, kdy nízké teploty výrazně snižují její výkon a baterie musí pracovat v mnohem náročnějších podmínkách. Velký vliv má také způsob používání auta – jestliže řidič často startuje a jezdí jen krátké trasy, baterie se nestačí dostatečně dobít a postupně ztrácí kapacitu. Stejný problém nastává i při dlouhodobém stání vozidla bez startování, kdy akumulátor pomalu vybíjejí různé řídicí jednotky a zabezpečovací systémy. Velmi častým důvodem je také prosté zapomenutí – například když po odchodu od auta zůstanou zapnutá světla, rádio nebo v kufru svítí lampička.
Je-li autobaterie už stará a má za sebou několik let provozu, ztrácí schopnost udržet energii a vybití nastává mnohem rychleji. V takové situaci je nejlepší volbou pořídit novou autobaterii a předejít tak opakovaným problémům. Vybití však mohou způsobit i další faktory, mezi které patří špatné dobíjení alternátoru, extrémní vedra, nebo dlouhodobé používání energeticky náročných autodoplňků bez nastartovaného motoru.
Nejlepší prevencí je pravidelné dobíjení pomocí kvalitní nabíječky autobaterií. Baterie, která je průběžně udržovaná, má mnohem delší životnost a v mrazu se chová výrazně lépe.
Pomůže i to, kde auto parkujete. V garáži bývá tepleji a akumulátor zůstává stabilnější. Pokud garáž k dispozici nemáte, vyplatí se používat autoplachty, které snižují tepelný šok a chrání vůz před námrazou. I taková drobnost dokáže výrazně zmírnit riziko ranního překvapení v podobě slabé baterie.
Kromě startovacích kabelů je dobré mít v autě i další vybavení, které vám v podobných situacích ušetří čas i nervy. Patří sem nejen zmíněné nabíječky, ale i pracovní rukavice, svítilna, sprej na kontakty nebo různé nářadí do auta, které se budou hodit v nenadálých situacích.
Umět si poradit ve chvíli, kdy auto nenastartuje, je jedna z nejdůležitějších dovedností každého řidiče. Správné použití startovacích kabelů je snadné a bezpečné, pokud znáte postup a víte, na co si dát pozor. A i když je vybitá baterie běžná a často neškodná závada, vyplatí se myslet na prevenci. Pravidelné dobíjení, správné parkování a dobře zvolená výbava dokážou ušetřit spoustu starostí.